هفت صبح:در سال جدید، قیمت بلیتهای کنسرت هم افزایش پیدا کرده است اما با این حال تهیهکنندهها باز هم از هزینههای بالای برگزاری کنسرت شکایت دارند و از آن عجیبتر؛ سالنها هم مملو از تماشاگر هستند!
تنها کافی است چند سال به عقبتر برگردیم. سال ۸۶ و ۸۷ که تازه رونق بازار موسیقی پاپ زیاد شده بود، بلیتهای کنسرت قیمتهای امروزی را نداشتند. گرانترین کنسرتهای موسیقی به سختی سقف قیمتشان به ۵۰ هزارتومان میرسید. هرچند آن روزها هم صحبت از این بود که قیمت این بلیتها گران هستند و قشرهای متوسط جامعه قدرت خرید آن را ندارند اما قطعا اختلافشان با سبد خرید خانوار به بلیتهای ۱۰۰هزارتومانی این روزها نمیرسید.
هیچ کنسرتی خالی نمیماند
با وجود قیمتهای عجیب و غریب بلیت کنسرتهایی که این روزها برگزار میشود، همچنان اکثر برنامههای موسیقی با استقبال خوبی برگزار میشوند و بلیتها تا روز اجرا کاملا فروخته میشوند. در روزهای باقیمانده تا ماههای عزاداری محرم و صفر که معمولا کنسرتی در آنها برگزار نمیشود، در تهران بیش از ۳۰ شب برنامه موسیقی به روی صحنه میرود. با نگاهی به تبلیغات اینترنتی این کنسرتها میشود به راحتی حدس زد که بیشتر آنها با استقبال خیلی خوبی مواجه میشوند. احسان خواجه امیری در پنج شب و هر شب دوسانس در تاریخهای ۷، ۸، ۹، ۱۱ و ۱۳ آبان در سالن همایشهای برج میلاد به روی صحنه میرود. قیمت بلیتهای این کنسرت از ۳۵ تا ۷۵ هزار تومان اعلام شده است، ولی بعضی از این منابع میگویند که بلیت ویآیپی این کنسرت تا ۱۰۰ هزارتومان هم فروخته میشود.
با این حال تمام بلیتهای این کنسرت فروش رفته و به زودی قرار است که دوسانس دیگر هم تمدید شود. یعنی ۱۲ سانس در یک ماه. کنسرتهای دیگری هم که این روزها در تهران برگزار میشوند، وضعیت مشابهی دارند. سیروان خسروی در دو روز ۱۷ و ۱۸ آبان و در هر روز دوسانس در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی که ظرفیتی نزدیک به دوهزار نفر دارد به روی صحنه میرود. استقبال از این برنامه هم آنقدر خوب بوده که آوای فروهر برگزار کننده آن در پی تمدید آن است. آریان، بنیامین، فرزاد فرزین، محسن یگانه، علی عبدالمالکی، بابک جهانبخش و مازیار فلاحی دیگر خوانندههایی هستند که در یک ماه آینده در تهران به روی صحنه میروند و برنامه آنها با استقبال خوبی روبهرو شده است.
هزینهها افزایش پیدا کردهاند؟
قیمت بلیت کنسرتها رابطه مستقیمی با هزینه تمام شده کنسرت دارد. در واقع طبق یک عرف قدیمی تهیهکننده برنامه بر اساس هزینه تمام شده هر صندلی که شامل مخارج کنسرت میشود بلیتها را قیمتگذاری میکند. اما از سال گذشته تاکنون کدام یک از هزینههای برگزاری کنسرت افزایش پیدا کرده است؟ جواب دادن به این سوال را میتوان از قیمت سالنهای برگزاری شروع کرد. سالن همایشهای برج میلاد از سال گذشته تا به حال افزایش قیمت چندانی نداشته است. این سالن برای هر شب برنامه در دوسانس مبلغی حدود ۳۵ میلیون تومان دریافت میکند. البته تخفیفهایی هم برای گروههای سنتی(۵۰ درصد) و کنسرتهای وسط هفته هم در نظر گرفته است.
بیشتر افزایش هزینه مربوط میشود به سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی. این سالن از اواخر سال گذشته به بخش خصوص واگذار شده است و در این مدت افزایش قیمت عجیبی داشته است. قیمت این سالن از شبی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. هرچند ظرفیت این سالن نسبت به سالن همایشهای برج میلاد بیشتر است اما از نظر مبلمان، صدا و امکانات سالن از سطح پایینتری برخوردار است.
دستمزد هنرمندان دیگر المانی است که در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است و روی قیمت بلیتهای کنسرت تاثیرگذار بوده. به طور مثال احسان خواجهامیری که جزو خوانندههای پرفروش در موسیقی پاپ محسوب میشود، سال گذشته برای اجرای هرسانس برنامه در تهران ۲۰ میلیون تومان دستمزد میگرفت و امسال این مبلغ به ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. هنرمندان دیگر هم به همین نسبت دستمزدشان افزایش پیدا کرده است. کمتر هنرمندی را پیدا میکنید که با همان دستمزدهای گذشته حاضر باشد به روی صحنه برود.
هرچند اینها درشتترین هزینههای برگزاری یک کنسرت است اما هزینههای کوچکتری هم هستند که در قیمت بلیتها تاثیرگذارند. تبلیغات مهمترین این هزینهها هستند که از سال گذشته تا به حال افزایش قیمت زیادی داشتند. چند برابر شدن قیمت کاغذ و افزایش قیمت تبلیغات روزنامهای مهمترین آنها هستند.
تهیهکنندهها همچنان ناراضیاند
با این حال تهیهکنندههای موسیقی مدعی هستند که افزایش قیمت بلیتها و هزینههای برگزاری با هم تناسب ندارند و این باعث شده است که شرایط برگزاری خیلی سختتر از گذشته باشد. محمدحسین مقدس تفرشی یکی از کنسرتگذارهای موسیقی در گفتوگو با هفتصبح میگوید: «حقیقت این است که وضعیت برگزاری کنسرتهای موسیقی مخصوصا در تهران چندان بد نیست اما مشکل بزرگ آنجاست که فقط یکسری اقشار خاص میتوانند از این برنامهها استفاده کنند.
شما به سختی میتوانید در بین قشر متوسط جامعه کسی را پیدا کنید که توانایی خرید بلیتهای ۳۰ تا ۵۰ هزار تومانی را داشته باشد. البته این را هم باید بگوییم که هیچ کنسرتی خالی نمیماند. نهایتا کنسرتها هم درآمد بدی برای هنرمندان و بعضا تهیهکنندهها ندارند اما کنسرت تبدیل شده است به یک کالای لوکس که فقط پولدارها میتوانند از آن استفاده کنند.»
تفرشی مدعی است که برای تبدیل شدن کنسرت به یک کالای فرهنگی که همه اقشار بتوانند از آن استفاده کنند، باید دولت نقش حمایتی داشته باشد. «حقیقت آن است که هیچکس از این وضعیت راضی نیست، غیر از یک عده پولدار که برایشان چندان فرقی نمیکند بلیت کنسرت چه قیمتی باشد. دولت برای پایین آوردن قیمت کنسرتها حمایت کند.»